pátek 31. srpna 2007

Měření obsahu CO2 v akváriu

Možné techniky dosycování CO2 v nádrži byly již poopsány. Spolu s rozhodnutím o způsobu hnojení rostlin CO2 je nutné zvolit způsob jeho měření. Od určité koncentrace je totiž CO2 pro ryby nebezpečný. Jaké tedy máme možnosti?
  1. Na základě měření hodnoty pH a KH
  2. Permanentními testy
  3. Profesionální elektronickou soupravou

Ad1) Jde zřejmě o nejlevnější způsob měření hladiny CO2 v akváriu. Hodnotu ph lze změřit např. testem Akvin od Rataje, stejně tak hodnotu uhličitanovétvrdosti námpomůže změřit mnohý z nabízenýchtestů, např. Karbon od již zmíněného Rataje. Musím upozornit, že kapalné testy, se kterými určitou zkušenost mám, jsou trochu nepříjemné při vyhodnocování. Zbarvená kapalina se porovnává s tištěnou stupnicí a odhadnout, zda se jedná o více nebo méně zelenou barvu, bývá nadlidský výkon. V novější verzi již Rataj nabízí roztok s ph neutralní, takže porovnání by již mělobýt snazší. Pokud jde o test Karbon, tam je již měření snadné, barva se neporovnává, nýbrž počítá se, kolik kapek indikátoru bylo nutné přidat do změny zbarvení, což je snadné.
CO2 se pak vyhodnocuje podle tabulky, kdy podle změřené hodnoty PH a KH zjistíme koncentraci CO2. Tímtozpůsobem mi vždy vyšla koncentrace nedostačující, podle testů od rataje mám PH tak kolem 7,8 a dKH 0,5.

Ad2) Permanentních testů je opět na trhu celá řada. Některé dokonce spojují dvojí měření (např. JBL), kdy je vedle hladiny CO2 měřeno i hodnota PH. Nově jsem zakoupil permanentnítest Eheim. první rozčarování přinesl chybějící návod,ale na krabičce se výrobce snažípostup aplikace nakreslit. Detailní informace se ovšemnedozvíte. Test funguje tak, že do nádobky odměříme 1 ml akvarijní vody, přidáme 4 kapky indikátoru, po smíchání uzavřeme, obrátíme dnem vzhůru a pomocí přísavky umístíme na sklo do akvária. Trochu jsem měl obavy z úniku chemického indikátorudo nádrže, neboť nádobka je vlastně zespodu otevřená, díky zvýšené trubičce však smíchaná kapalina do nádrže neuniká, stalo byse tak pouze v případě jejího otočení, snad to nějaká rybka nezvládne. Test zřejmě funguje na principu výměny plynů, kdy vzduch, který oddělje kapalinu od vody v akváriu je podle koncentrace CO2 dosycován uvnitř nádobky a kapalina pak barevně reaguje. Eheim má stupnici tří barev, kdy modrá znamená deficit CO2, žlutá nadbytek a zelená optimální hodnotu. Po instalaciměla kapalina barvutmavě zelenou, takže jsem zase nevěděl, jestli to má být téměř modrá nebo jde o optimum. Po použití CO2 Optimat od Tetry, kdy jsem však toho moc nedosytil, se kapalina zabarvila jasně do žlute. Navzdory ukončení aplikace CO2 a vzduchování v akváriu je kapalina stále žlutá. Po změření CO2 pomocí pH a KH však vychází stále CO2 nedostatek. Tak se v tom někdo vyznejte :/

Ad3) Profesionální soupravy jsou zřejmě přesné, ale cena je zase trochu někde jinde. Sám doporučuji kombinovat způsoby 1 a 2, ale pokud Vámvyjdou diametrálně odlišné výsledky, zřejmě je někde chyba. Je možné, že se do permanentního testu dostalnadbytek CO2 buď při aplikaci Tetra Optimat, který je v blízkosti testu nebo přes noc, kdy neběží fotosyntéza a test není schopen reagovat zpět na nižší hladinu CO2. Mám za to, že CO2 mi v akváriu po vysazení dosycování a provzdušnění akvária musí spíše chybět. Uvidím, jak test zareaguje po výměně vody.

Doufám, že tento příspěvek bude pro mnohé z Vás přínosným, těším se na komentáře, případně radu, jak správně měřit.






3 komentáře:

Anonymní řekl(a)...

Já měřím CO2 sporadicky pomocí testu od Tetry, ono záleží, jakým způsobem do akvária CO2 dávkujeme, u některých systémů (např. CO2 Optimat) předávkování nehrozí, ale pokud používáme přímé probublávání, např. kvasnice nebo bombu, tam je dobré hladinu CO2 hlídat, takže doporučuji kombinovat permanentní test s některým z jednorázových testů na základě ph a uhličitanové tvrdosti, třeba od Rataje.

Anonymní řekl(a)...

Zakoupil jsem za nemalý peníz soupravu pro testování obsahu CO2 zn. TETRA a asi jsem zakouopil nějaký šmejd. Postupoval jsem podle návodu a když jsem začal přikapávat již roztok z lahvičky č. 2 tak nedošlo k růžovému zabarvení ani po nakapání 20 kapek - což by představovalo cca 40 mg CO2/l. Dál jsem raději nepokračoval - to bych se asi ukapal a při pomyšlení, že každá kapka je opravdu v tomto případě dost drahý peníz jsem usoudil, že je to šmejd první kategorie. Reklamaci mi v HORNBACHu, kde jsem to zakoupil asi těžko uznají. Jedině že by mi zdejší "odborník" předvedl, že nějaké to množství CO2 naměří.

Anonymní řekl(a)...

velmi zajimave, diky